EM-brons till Tommy Macias

2017-04-22 17:55
Etableringen i världstoppen fortsätter för Tommy Macias, EM-brons!
  • Uppdaterad: 2017-04-22 17:59

22/4 2017

JUDO

Första EM-medaljen för världssjuan Tommy Macias

EM Warszawa 20-24 april

Vi har blivit bortskämda när våra landslagsjudoka plockar stora medaljer, förra årets EM slutade med två svenska bronsmedaljer: Robin Pacek och Marcus Nyman. Ingen av de var med när årets EM arrangeras i Warszawa. Men det var Tommy Macias i -73 kg, och 24-åringen erövrade sin första mästerskapsmedalj: ett brons. Den femte tunga medaljen efter OS – han etablerar sig alltmer i världstoppen.

Anna Bernholm tog sig i sin ”nya” viktklass, -70 kg, hela vägen fram till en bronsmatch, men fick nöja sig med en femteplats.

Tommy Macias, brons -73 kg

Tommy Macias klev upp på EM-mattorna som 3:e seedad och visade med emfas att han har vuxit in världstoppen. Det var en med en tydlig pondus han tog sig an motståndarna med sin lite udda greppning, orädda och tekniska judo.

Unge lovande Andrea Gismondo från Italien var chanslös. En waza-ari (lägsta poängen, i det nya poängsystemet som används) till Macias, som han sånär följde upp med en fasthållning. Med 1.14 kvar var det slut, Macias fick rejäl rörelse på Gismondo och fotkastet ko-soto-gari gav en dunderippon (full poäng).

I åttondelsfinalen väntade Akil Gjakova, Kosovo. Och precis som Gismondo var han storleken för liten för att störa Macias. En waza-ari på fasthållning i match där vi fick se hur Macias kan dominera nere i mattan vid flera tillfällen. Gjakova försökte med en tapper slutforcering utan att kunna hota.

I kvartsfinal väntade U23EM-ettan Hidayat Heydarov från Azerebadijan, som har visat storform i år och tog Grand Slam-brons i Paris i februari. Nu räckte det hela vägen till EM-guld och på vägen besegrade han Macias. Båda är tekniska och bjöd på en högintensiv offensiv judo direkt från start. Efter 50 sekunder måttar båda för fullt och frågan blir inte om utan vem av dem som kommer kasta, tyvärr blev det Heydarov, och han följde upp nere i mattan och ippon.

I återkvalet fick sig österrikaren Lukas Reiter en snabb flygtur av Macias med en sume gaeshi. Efter 18 sekunder blev det ippon till Macias.

Bronsmatchen gick mot världstian Tohar Butbul från Israel. En motståndare Macias trivs mot, 2-0 i inbördes motstånd och det var tydligt att Butbul hade en väldig respekt för Macias attacker. Men det blev en ganska låst match där Butbuls kamp för att hindra Macias gav honom två shido (en tredje medför diskning). Matchen gick till golden score (första poängen vinner) och där var Butbul till en början den hetaste. Men Macias, som under hela matchen relativt bekvämt avstyrde alla attacker från Butbul, ökade trycket och då drog Butbul på sig en tredje shido och diskning. Imponerande och bronset till Macias!

Anna Bernholm, 5:a i -70 kg

Anna Bernholm inledde mot spanska J-EM-tvåan Sara Rodriguez från Spanien. Det blev en jämn och spännande match där Rodriguez tog ledning med waza-ari efter ett kast. Bernholm fick jaga för att komma ikapp och med 1.30 kvar lyckades hon, waza-ari med en sume gaeshi. Lika vid full tid och golden score. Efter 1.05 gav ett likadant kast den avgörande poängen till Bernholm.

I kvartsfinalen väntade förstaseedade världsfyran Eve Marie Gahié från Frankrike. Bernholm kämpade tappert men efter 2.30 var det över, ippon till Gahié.

I återkvalet väntade en av förra årets EM-bronsmedaljörskor: Szabina Gercsak från Ungern. Bernholm följde dock upp segern i deras tidigare möte med en till. Redan efter 22 sekunder hittade Bernholm rätt i nere i mattan, ippon på armlåset juji-gatame.

Motståndet i bronsmatchen blev ännu vassare, andraseedade världsnian Barbara Matic. Bernholm stod upp bra, men efter 2.38 hittade Matic rätt, kastet gav ippon och Bernholm fick nöja sig med en femteplats.

För Martin Pacek och Joakim Dvärby blev det respass direkt i -100kg. EM-debuterande Julius Sonerud vann en match i -90 kg innan han åkte ut.

För information: Pressansvarig - Christer Löfgren,  This is a mailto link

Skribent: Christer Löfgren